maandag 25 augustus 2008

Duiken in de Grevelingen

Na vorig jaar in Kroatie, mijn Open Water Diver brevet gehaald te hebben, werd het nu tijd voor het volgende brevet: Advanced Open Water Diver. En omdat de duikschool ons een hele mooie aanbieding deed, doen we er ook nog een cursus Nitrox-duiken bij.

Dus op naar Zeeland!
En duiken in de Grevelingen.

Na de azuurblauwe zee van Kroatie naar het grauwe water van de Grevelingen.
Het leek mij voornamelijk grauw, grijs, donker en koud. Dit alles viel uiteindelijk ontzettend mee.

Na een dramatische wereldreis van Amsterdam naar Scharrendijke kwamen we donderdagmiddag tegen de klok van zes uur aan op de camping. Een mooie ruime camping, met super schone douche en toiletvoorzieningen. Helaas geen campingwinkel of een andere winkel waar we campinggaz konden kopen. Oftwel alle kookgerei voor niets meegezeuld en dus iedere avond uiteten!

Vrijdagochtend 9:30,
we melden ons bij het duikcentrum. Hier wacht onze instructeur Teun, ons al op. Onder het genot van een kopje thee werd het programma besproken. Dit was nogal een logistieke bedoeling omdat wij allebei 2 verschillende cursussen deden, maar toch ook zoveel mogelijk samen wilden duiken. Mijn cursus bevatte 8 duiken en Rolf deed een duikspecialty Navigatie en dat bestond uit 4 duiken. Gelukkig deed het duikcentrum helemaal nergens moeilijk over en Rolf mocht gewoon de andere 4 duiken gratis met mij mee duiken!

De eerste duik deden we in het Springersdiep (op de kaart bij "De Val") een duik tot 6 meter. Maar het viel helemaal niet mee. Het was toch alweer ruim een jaar geleden dat we voor het laatst hadden gedoken. En duiken in Zeeland is toch even anders dan in Kroatie.

De tweede duik van de dag, ging gelukkig al een stuk beter. Dit was een specialty duik met als onderwerp: Peak Performance Buoyancy.
Dit houdt in dat er extra aandacht aan alle aspecten van het trimmen wordt besteed.
Gewichten; hoeveel lood heb je nodig om verticaal in het water te zweven. En vooral je ademhaling. Een grotere bewustwording van je ademhaling en je longvermogen verbeteren je duikvaardigheden aanzienlijk. Wanneer je inademt bevatten je longen meer lucht waardoor je zal stijgen, wanneer je juist uitademt zul je dalen. Door hier een goede verhouding in te vinden, leer je het drijfvermogen tijdens de duik te beheersen. Deze duik ging zo ontzettend goed dat we ruim een uur hebben gedoken. Ik was heel erg blij, want ik zag het na mijn eerste duik eigenlijk helemaal niet zitten.

Tijd voor wat plaatjes van het onderwaterleven dat je zoal tegen komt.
Vooral heel veel kreeften (hele grote kreeften)

Doorzichtige zakpijpen














De Zeedalia
Deze kwam ik zomaar opeens tegen.
Teun en Rolf waren buiten mijn bereik en ik kon ze natuurlijk niet even roepen om ze hier op te wijzen. Ik was me er ook zeker niet van bewust dat ik hier te maken had met een zeedalia, dit werd mij pas duidelijk toen ik boven water vroeg wat ik gezien had.
Deze zeedalia is vrij zeldzaam, ze leven meestal in diep stromend water. Van de dieren steekt net alleen de mond en de tentakelkrans boven de zeebodem uit. De van dichtbij tropisch uitziende zeedalia kan grote prooien eten, zoals garnalen, wormen en visjes.


En ook heel veel grote zeesterren.









En daar is tie dan:

De kreeft!

Wat waren ze mooi, sommige diep roodbruin. Andere nog een beetje blauwig, dit betekend dat ze net van schild gewisseld zijn.
Maar o, wat groot en wat zijn ze vlug.
Overdag zitten ze half in hun holen verscholen maar 's nachts komen ze los en lopen ze over de bodem.

Ook 's nachts hebben we gedoken. De dieren, zoals de kreeften, die overdag slapen zijn 's nachts heel erg actief. Dan komen ze hun holen uit, gaan op jacht naar eten, vechten met andere soortgenoten of gaan achter de vrouwtjes.
Ik vind het leuk dat ik dit een keer gedaan heb, maar ik voelde me er niet prettig bij. Daarom heb ik de 2de nachtduik gelaten voor wat het was. Rolf is wel een tweede keer er ingedoken en daar kon ik mooi foto's van maken.




Om te kunnen slagen voor mijn Advanced open water brevet, moest er een diepduik gemaakt worden. Dit betekend dat ik een duik naar tenminste 20 en maximaal 30 meter moest maken.
Dit stond op de planning voor de zaterdag. Het water was al veel troebeler dan de dag ervoor, dit doordat er zo'n 100 duikers me al voor waren gegaan. Want naast heel veel mooie dieren kom je ook een heleboel duikers tegen. En dat komt niet ten goede van de water en het zicht kwaliteit. Op 15 meter diepte begon het zicht al erg weinig te worden, uiteindelijk daalden we af in een lichte bruine korrelige brij, met nog geen halve meter zicht. Ik vond het dood eng en ben aan de hand van Teun steeds verder afgedaald tot 23 meter. Het was heel erg eng en ik was heel erg blij toen ik weer op 12 meter was en gewoon weer visjes kon kijken.
Maar ik was maar mooi wel naar 23 meter gedoken, wat betekende dat ik mijn brevet had gehaald.
Na 3 dagen duiken hebben we allebei 8 duiken gemaakt. Onze logboeken beginnen al aardig vol te raken. Nu naar Egypte om daar een week te duiken. Waarschijnlijk zal ik daar ook nog een nachtduik maken en een duik naar 30 meter.






Geen opmerkingen: